ETKİleşim Atölyeleri Deneyimi;
DESTEK, TAK (Kadıköy-Kartal), Vizyon Atölyesi ve Atölye Muğla Bir
DESTEK, TAK (Kadıköy-Kartal), Vizyon Atölyesi ve Atölye Muğla Bir
A.Faruk
Göksu; ETKİleşim Atölyeleri Kurucu Ortağı
19 Haziran
2017
Kentlerimizin
3.dönüşüm sürecine girdiği günümüzde, mekan ve yaşam üzerine ortaya çıkan
olumsuzlukların etkileri azaltmak, kentsel dönüşüm sürecinin yalnızca mekansal
değil, ekonomik ve sosyal boyutunu da içermesi gerekliliğini ortaya koymak
üzere 2013 yılından bu yana kurduğumuz ETKİleşim
Atölyelerinde çok boyutlu deneyimler yaşıyoruz.
ETKİleşim
Atölyeleri
- 17 ağustos 2011 yılında Kentsel Strateji tarafından gönüllü tasarımcılar
ile Yerel Girişime DESTEK Platformu,
-
4 Nisan 2013 tarihinde;
Kadıköy Belediyesi, ÇEKÜL Vakfı ve Kentsel Strateji ortaklığı ile TAK
Kadıköy,
- 17 Ağustos 2013 tarihinde; NEF ve Kentsel Strateji ortaklığı ile Vizyon Atölyesi,
- 23 Ağustos 2014 tarihinde; Kartal Belediyesi ve DESTEK Platformu ortaklığı ile TAK Kartal,
- 29 Ekim 2016 tarihinde; Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Kentsel Strateji işbirliği ile Atölye Muğla Bir.
- 17 Ağustos 2013 tarihinde; NEF ve Kentsel Strateji ortaklığı ile Vizyon Atölyesi,
- 23 Ağustos 2014 tarihinde; Kartal Belediyesi ve DESTEK Platformu ortaklığı ile TAK Kartal,
- 29 Ekim 2016 tarihinde; Muğla Büyükşehir Belediyesi ve Kentsel Strateji işbirliği ile Atölye Muğla Bir.
ETKİleşim Atölyeleri, yönetim şekli, program ve projelerin geliştirilmesi ve uygulama süreç deneyimleri ile pek çok özellik ve farklılığı ortaya koymaktadır.
- Önce; gönüllülük. Sosyal şirket misyonu ile zamanının %80’ini ve gelirinin ise %20’sini atölyelerin kuruluşu ve yönetimi için gönüllü olarak harcayarak, öncü ve lider rolünü Kentsel Strateji’nin üstlenmesi.
- Sonra; Ortaklık ve İşbirliği. Atölyelerin kuruluşu ve programların uygulanması için farklı ortaklık modelleri ve işbirliği yaklaşımları geliştirilmesi.
- Değişim; ‘Davranış biçimleri’. Gerek belediyeler, gerekse özel sektör ve sivil örgütlerin kurumsal davranış biçimleri ile h tasarımcı, mahalleli gibi bireyler ve grupların davranış biçimlerinin süreç içinde değişiminin gözlemlenmesi Yeni davranış biçimleri tasarımının geliştirilmesi.
- Yaklaşım; ‘Keşfetmek’ ve keşfedilenleri ise ‘görünür kılmak’. ‘Mahallelerimi yeniden keşfetmek’, ‘kentlerimizi yeniden düşünmek’ söylemi ile yani, ‘aşağıdan yukarı ‘ ve ‘yukarıdan aşağı’ bakış açıları ile katılımcı, yaratıcı tasarım süreç yönetimini gündeme getirmek.
- Özgünlük; ‘Farklılık ve farkındalık’ yaratma. Her bir atölyenin özellikle mekan tasarımı ve programlarının farklı olması, programlarının da katılımcılar için farkındalık yaratması.
- Ölçek; Bölge ve kent ölçeğinden mahalle ve sokağa kadar farklı ölçeklerde sorunları anlama, algılama, keşfetme ve çözüm geliştirme.
- Denge; ‘kuram ve kılgı’ çerçevesi oluşturmak. Etkileşimin kavramsal sembollerini hafızalarda üretilmesini sağlamak, etkileşim ortamlarında hayata geçirmek. Kuram ve kılgı arasında denge oluşturmak.
- Sosyal Etki; Proje geliştirme süreçlerinde; ETKİleyenler ve ETKİlenen arasında ETKİleşim ortamları yaratarak olası olumsuz ETKİleri azaltmak. Araştırma ve Katılıma dayalı Sosyal Etki Tasarım süreçleri ve yöntemleri geliştirmek.
- Ortam; Sosyal ETKİleşim. Bireyler, gruplar, mahalleliler, sektörler arasında etkileşim biçimlerini geliştiren ortak sorunlara ortak çözüm arayan ortamlar yaratmak.
- Hedef; Anadolu Tasarım Ağı; Deneyimlerin Anadolu kentleri ve üniversiteleri ile paylaşılması. Tüm sektörleri kapsamına alan bir ağ kurulması. İŞ ve GirİŞİM ortamları yaratılması.
Özetle, Destek Platformunun kuruluşu ile başlayan, Tasarım
Atölyeleri; (TAK Kadıköy ve Kartal), Vizyon Atölyesi ve Atölye Muğla Bir ile
devam eden kendimize özgü farklılık yaratan bir deneyim yaşamaktayız.
DESTEK
Platformu ile yeni kentsel dönüşüm modellerinin geliştirilmesi için,
mahallelilerin sorunların çözümü için yerel girişime nasıl destek oluruz?
Tasarımcılar ile mahallelileri proje bazında biraraya getirmek.
TAK’larda
yaptığımız; tasarımcılarla ve
mahallelileri bir araya getirdiğimiz ortamlarda yeni katılımcı sistemleri nasıl
tasarlarız? Tasarımcıların, sorunu anlamalarını bire bir kullanıcılarını
gözlemleyerek ve birlikte yapmalarını sağlamak.
Vizyon
Atölyesinde ise kentleri yeniden nasıl kurgularız ? sorusunu kamu,
özel ve sivil kurumlarla paylaşarak, yeni kent modelleri geliştirmek ve
katılımcı planlama yaklaşımları ortaya koymak.
Atölye
Muğla Bir’de ise kent, kır ve kıyı dengesini kurmak için birlikte
kalkınma modellerini nasıl geliştirebiliriz? sorusunu tüm ilçe belediyeleri ile
yeni ekonomilerin kavram ve yöntemleri ile tartışmak ve örnek uygulamalar
yapmak.
Sosyal ETKİleşim Atölyeleri ve yarattığı
eko sistemin temel felsefesi, herkesi ve her kesimi bir araya getirmek,
sorunları birlikte gözlemlemek, katılımcı ortamlarda çözüm önerileri sunan
program ve projeler geliştirmek. Bir başka deyişle, kaybetmeye başladığımız ‘imece’ kültürünü yeniden keşfetmek ve
bu değerleri yeniden üretmek üzerine kurgulamak.
Sosyal ETKİleşim için
ETKİleşim Atölyeleri
Artık, karar vericilerin bilindik kurumsal davranışları
ile tasarımcıların mesleki davranışları farklı kavramlar ve yaklaşımlar ile
yenilenme zamanı geldi. Kentleri yeniden düşünmek ve mahalleri yeniden
keşfetmek için farklı davranışlar geliştirmeliyiz.
Davranış tasarımı, Sosyal ETKİ üzerine kurgulanmalı. Geniş
katılımlı ETKİleşim ortamları yaratılmalı. Hem kurumsal, hem de bireysel
davranış biçimleri, yeni nesil beklentileri, yeni ekonomiler ve yeni katılımcı
yöntemler dikkate alarak değişmeli. Değişim paylaşım üzerine kurgulanmalı.
Paylaşım, yalnızca ekonomik değerler üzerinden değil, güven ve mahalle kimliği vb
sosyal değerleri üzerinden de yapılmalı.
Bu yaklaşımları ülkemize uyarlama konusunda daha başarılı
olmak istiyorsak öncelikle kendi kurumsal ve bireysel davranışlarımız analiz
edilmeli. Anadolu kültürü, zaten ‘imece’, yani paylaşım ekonomisi üzerine
dayanıyor. İmece; birlikte üretim, birlikte paylaşım kültürü. İmece, kentlerde
kaybolmaya başlasa bile kültürün tohumlarının kültürümüzde var olduğunu
gösteriyor.
Önemli olan kendi kültürümüz için ekonomik sistemleri
yeniden tasarlıyorsak ilk adim kendi kültürümüzü gözlemlememiz, hangi noktada
güven düğümleri var, hangi konularda kültür için bir tabu var? Bu soruların
yanıtlarını bulmalıyız.
Kurduğumuz ve deneyimlemeye devam ettiğimiz ETKİleşim
Atölyeleri; davranış tasarımı yaklaşımının kendimize özgü yeni kavramlar ve
yöntemlerle değişimi için yeni fırsatlar ortaya çıkarıyor.
ETKİleşim Atölyeleri; kurum ve bireylerin davranış
biçimlerini yeniden tasarlamaya yönelik olarak; işbirliği, yarışma ve fikir
farklılıklarının tartışılması üzerine kurgulanmıştır. Sosyal ETKİleşim
kuramının da insan davranışları biçimleri olan bu kavramları yeniden keşfetmeli,
günümüz koşullarına göre yeniden kurgulamalıyız.
İşbirliği; Değerler,
deneyimler, kaynaklar, hikayeler, yaşanmışlıklar, çabalar ve kavramlar üzerine
kurulu formel ve informel biçimleri ile kamu, özel ve sivil buluşmaları,
Yarışma;
Katılımcı ortamlarda üretkenlik, farklılık, yenilik, yaratıcılık ekip
çalışmasını içeren etkinlikler, fikir ve tasarım program ve projeleri elde etme
ortamları,
Fikir
Farklılıkları; Kurumsal ve bireysel aykırılıklar, farklılıklar, kültürel
ve demografik çeşitlilikler nedeniyle ortaya çıkan görüş ve önerilerin
uzlaşmaya dayalı ortaklaştırılması,
Özetle, ETKİleşim Atölyeleri, Sosyal ETKİleşim davranış
biçimlerinin deneyimlendiği ve planlama ve tasarım boyutları ile
farklılıklarının ortaya konulduğu bir ortam olmuştur. Birey-birey, birey-grup,
grup-grup, grup topluluklar arasındaki etkileşim biçimlerinin sosyolojik
çerçevesi, ETKİleşim Atölyeleri’nde sorunların tanımlanması ve çözüm
geliştirilmesi süreçleri kent sosyolojisine yeni boyutlar kazandıracaktır.
ETKİleşim Atölyeleri Bileşenleri
Temel
felsefesi, kurumsal ve bireysel davranış biçimlerini yeniden tasarlamak olan
ETKİleşim Atölyeleri başta atölye ve etkinlik mekanları olmak üzere,
kavramları, program ve projeleri, etkinlik çeşitliliği ve ölçekleri ile pek çok
bileşenden oluşmaktadır.
ETKİleşim Atölyeleri;
- Farklı disiplinlerdeki tasarımcılar ile katılımcıları BULUŞTURUR, sorunları birlikte KEŞFEDER,
- Keşfedilenleri çeşitli ürünlerle GÖRÜNÜR KILAR,
- Çözüm sunan program, projeler ve yöntemler GELİŞTİRİR,
- Kavramları TARTIŞTIRIR, kavramların gerçekleşmesi için Eylem alanları TASARLAR,
- Tasarımcı ve katılımcı Ağı OLUŞTURUR,
- Sosyal Medya yoluyla süreci, etkinlik ve ürünleri PAYLAŞIR
Mekan; Yaratıcı Ortamlar
ETKİleşim Atölye
mekanları buluşma, tartışma, etkinlik ve sorunlara çözüm bulma ortamı olarak
tasarlanmıştır.
TAK Kadıköy
mekanı, eski Özen Sinemasının tasarım atölyesine dönüştürülmesi ile oluşan iki
katlı yapı. TAK Kartal mekanı ise tasarımcıların mahalleleri dolaştığı otobüs
(TAK Gezici) ile mahallelilerin buluştuğu modüler yapılar (TAK Kondu). Atölye
Muğla Bir ise modüler birimleri, sokağı, Pazar yeri ile kompleks bir alan.
Vizyon Atölyesi ise salıncaklarda fikirlerin salınımının yapıldığı bir ortam.
Atölyeler,
kalıcı ve gezici mekanlardan oluşurken, yaratıcı atölyelerin gerçekleştiği
alanlar sokaklar ve mahallelerin kamusal alanları da etkinliklerin
gerçekleştirildiği ve programların geliştiği alanlar olmaktadır.
- Atölye
- TAK Kondu ve TAK Gezici
- Sokak
- Salıncak
- Kamp
Tasarımcı; Keşfeden ve Çözüm Bulanlar
Planlamacı,
mimar, ürün tasarımcısı, görsel tasarımcılar ile sosyal ve mühendislik
bilimcileri gibi farklı disiplinlerden oluşan tasarımcılar; araştırmacı ve
çözüm bulucu rolleri ile etkileşim ortamının en önemli aktörleridir.
Öğrencilerinde de aktif olduğu tasarımcılar sorunları keşfetme ve çözüm bulma
süreçlerinde etkin rol almaktadır.
- Planlamacı
- Mimar
- Ürün Tasarımcısı
- Sosyal Bilimci
- - İletişimci
Katılımcılar; Etkileşim içinde Olanlar
Atölyelerin
ETKİleşim içine aldığı katılımcılar çok geniş bir yelpaze sunmaktadır. Atölye
katılımcıları; atölye kurucu ortakları ile program ve proje ortakları da
olabilir. Temel ilke kamu, özel ve sivil işbirliği ortamlarının yaratılmasıdır.
- Kamu (Merkezi ve Yerel Yönetim)
- Özel (geliştirici-esnaf)
- Sivil ( kar amacı gütmeye
- Mahalleli (birey-grup-topluluk)
- Üniversiteler
Söylem; Kavramları Yeniden Keşfetmek
‘Kentleri
yeniden düşünmek’ ve ‘mahalleleri yeniden keşfetmek’ söylemi ile atölyelerin
kuruluşuna öncülük eden kavramlar, süreç içinde birbirleri ile etkileşim içine
girerek farklı atölyelerin kurulması, mekanların ve programların tasarlanmasına
öncülük etmiştir. Bilindik kavramların yeniden keşfedilmesi ve etkilerinin
atölyelerde yaygınlaşması için geliştirilen program ve projeler çeşitlilik
sunmaktadır.
- Tasarım
- Araştırma
- Katılım
- Vizyon
- Etki
- Kalkınma
Eylem; Keşfedilenleri Görünür Kılmak
Atölyelerde
süreç içinde farklı yöntemlerle keşfedilenlerin, yine farklı yöntem ve
araçlarla görünür kılınması, yani sorunu çözen uygulamalar yapılması atölyeleri
ve çıkan ürünlerin sahiplenilmesini artırmaktadır.
- Program ve Projeler
- Çalıştay ve Etkinlikler
- Yarışmalar
- Örnek Uygulamalar
Ölçek; Farklı Bakışlar
Atölyeler;
sokaktan mahalleye, mahalleden kente, kentten bölgeye kadar farklı ölçeklerdeki
sorunlara farklı bakış açıları ile çözüm üretmek için strateji ve taktik
geliştirmek, farklı disiplinlerdeki tasarımcılar için farklı etkileşim
ortamları sağlamakta. Stratejik ve yerel bakış arasındaki yelpazede farklı
söylem ve eylemler atölyelerin hem farklılaşmasını hem de işbirliği içinde
olmalarına olanak vermekte.
- Sokak
- Mahalle
- Kent
- Bölge
Ağ; İşbirliği ve Güçbirliği
Kurulan
atölyeler ve kurulma talebi olanlar dikkate alındığında deneyimlerin Anadolu
ile paylaşılması için Anadolu Tasarım Ağı (ATA) kurgulanmalı. Amaç, Anadolu’nun
çeşitliliği ve dinamizminden yararlanarak ETKİleşim Atölyelerinin kapsama
alanını genişletmek.
- Tasarımcılar
- Öğrenciler
- Üniversiteler
- Mahalle Örgütleri
- Sektörler (sanayi-bilim ve teknoloji vb)
- Yerel Yönetimler
- Sivil Toplum Örgütleri
- Sosyal Girişimciler
Sosyal Medya; Deneyim Paylaşımı
Sosyal
ETKİleşimin en önemli araçlarından biri olan sosyal medya yoluyla Atölye
program, proje ve etkinlikleri paylaşılmakta.
ETKİleşimin Çarpan Etkileri
ETKİleşim
Atölyeleri, kuruluş öyküleri, ortaklık yapıları, yönetim biçimi ve farklılık
yaratan program, proje ve etkinlikleri ile örnek bir model olarak özelliğine
sahip olmuştur.
Yerel yönetimler;
- modeli ve süreci gözlemlemekte ,
- kendilerine özgü atölyeler kurmakta,
- atölye eğitimleri ve etkinliklerine uzman göndermekte,
- program ve projelere katılmakta,
- Öneri ve görüşleri dikkate alarak, ortak çalışma taleplerinde bulunmakta,
Üniversiteler ise;
- özellikle stüdyo derslerinin bir bölümünü atölyelerde yapmakta,
- ekibi Üniversitelere, deneyimleri anlatmak üzere davet etmekte,
- program ve projelere öğrencilerin aktif katılımını sağlamakta.
- mastır ve doktora için öğrencileri desteklemekte,
Tasarımcılar;
- program ve projeler ile etkinliklere aktif katılım sağlamakta,
- yarışmalara katılmakta,
- iş ve çevre ortamlarından yararlanmakta,
Merkezi Yönetim;
-
uzmanları
için eğitim programları istemekte,
-
program ve
projelere katılım sağlamakta,
-
sunum
taleplerinde bulunmakta,
Basın;
- atölye deneyimlerini paylaşmakta,
- bazı program ve projeler ile ilgili detaylı bilgi almakta,
Özel Sektör;
- program işbirliği taleplerinde bulunmakta,
- bazı projeleri uygulamak için destekçi olmakta,
Sivil Örgütler;
- ortak etkinlikler düzenlemekte,
- işbirliği programları geliştirmekte,
- deneyimleri paylaşmakta,
Birey ve Gruplar;
- atölye mekanlarından ücretsiz yararlanmakta,
- girişim yaratma için kuluçka dönemlerini atölyelerde geçirmekte,
Uluslararası Birey ve Kurumlar;
- atölyeleri ziyaret etmekte,
- ortak programlar geliştirmekte,
- deneyimleri paylaşmak üzere ekibi davet etmekte,
Günümüzde, ETKİ kavramı her alanda önemini giderek
artırmakta. Sosyal ETKİ; özellikle sosyal
ve ekonomik eşitsizliğin arttığı dünyada önemli bir ETKİleşim aracı. Sosyal ETKİ
Girişimleri, yeni ekonomilerin önemli dinamiği. Sosyal Etki Tasarımı ise
araştırma ve katılıma dayalı yenilik ve yaratıcılığı içere bir süreç yönetimi.
Kısaca, yeni
nesil ekonomilerin beklentilerini yenilik ve yaratıcılık ortamlarında
geliştirildiği yeni eko sistemlerin kurgulandığı günümüzde en ETKİli kavram ise
Sosyal ETKİ.
Bu nedenle,
ETKİLEşim Atölyelerinde yaşadığımız deneyimler, Sosyal ETKİleşim kuramının
farklı ölçekler ve alanlarda uygulandığı ortamlar olmuştur.
Özetle, bir
sosyal şirket misyonu ile Kentsel Strateji’nin 2011 yılında Yerel Girişime
DESTEK (Demokrasi, eşitlik, Strateji, Toplum, Ekonomi, Katılım) programı ile
başlayan, TAK Kadıköy, TAK Kartal, Vizyon Atölyesi ve Atölye Muğla Bir ile
devam eden ETKİleşim Atölyeleri süreci örnek bir model olarak
yaygınlaşmaktadır.
Her bir
atölye deneyimi, başka bir atölyenin kuruluşunu tetiklemiştir. Farklılık ise
emel felsefesi aynı olan atölyeleri, program, proje ve etkinliklerinde
farklılıklar olmaktadır.
Sonuç olarak, Türkiye kentlerinin son altmış beş yıldır,
üçüncü dönüşüm sürecine girdiği günümüzde, üç kez yık-yap sürecinin ortaya
çıkardığı yaşam ve yapı kalitesi riski; kentleri ve projeleri yeniden düşünme
için farklı davranışları geliştirmemiz mesajlarını veriyor. Artık, karar
vericilerin bilindik kurumsal davranışları ile tasarımcıların mesleki
davranışları farklı kavramlar ve yaklaşımlar ile yenilenmeli. İşte, ETKİleşim
Atölyeleri bu yenilenme sürecinin tetikleyicisi ve öncüsü olarak sürekli
yeniliklerle çalışmalarına gönüllülük ilkesi ile devam edecek.
Yorumlar
Yorum Gönder